Влез    Регистрация
  • Автор
    Съобщение

Re: И-Цзин и хексаграмите. За незапознатите

Мнениеот Странник » Пет Авг 20, 2010 12:40 pm

Всъщност изобщо не е така както си го мислех :

Да започнем с простия въпрос: за какво въобще са нужни хексаграмите?
Работата е в това, че хексаграмите отразяват процеса на развитие на събитията. В ПМ също тече развитие на верига събития — а по-точно, едновременно четири нишки от събития в съответствие с четирите бои. С изпълнението на една верига, ние получаваме изменения едновременно в четири сфери на живота. Съответно, целенасочено избирайки при подреждането на веригата определени хексаграми, ние можем по-точно да определим получаването на нужния резултат.

Първите три черти на хексаграмата образуват нашата вътрешна сфера, вторите три — външната сфера. Опитвайки се да реализираме желание, ние задействаме елементите на вътрешната сфера — т.е. правим това, което зависи от нас. После всичко излиза във външната сфера, в играта влизат посредници, закони и Сила. Именно от тях, в крайна сметка, зависи как ще се получат нещата.

В пасианса имаме четири бои и девет номинала. Съответно, веригата се разпада на четири хексаграми, като всяка съдържа по 9 карти. Традиционно те се разполагат по чертите по следния начин:
1-а черта — 9 и 7; 2-а — 6 и 8; 3-а — 10; 4-а — Д и В; 5-а — П; 6-а — А.
Подреждайки ПМ, вие вече сте видели, че някои карти се преместват, покривайки други. Така, в цикъл Вп 9к Ап девятката покрива валето.
Съответно, можем да разделим картите на мобилни — ЯН — и стационарни — ИН. В нашия пример 9к е мобилна карта, тъй като се премества и покрива валето. Валето, на свой ред е стационарна карта, тъй как бива покрито и отпада от по-нататъшното подреждане. Важно: стационарността и мобилността на елементите се определя според тяхното първо покриване или преместване. Т. е. по-нататъшното движение на купчинките карти вече не променя техния статус. В зависимост от подреждането, всяка карта може да бъде или мобилна, или стационарна. Мобилните карти ще означаваме с полукръгли скоби — например, (9к) в нашия пример. Стационарните — с квадратни скоби — [Вп].

С единичните елементи — А, П, 10 проблем няма, всичко е просто. Двойните могат да имат различни комбинации. Тези комбинации ни позволяват да осъществяваме тънката настройка на веригите.
[ ] [ ] — слаба ИН (двата елемента са слаби)
[ ] ( ) — силна ИН (първия елемент е слаб, втория силен)
( ) ( ) — силен ЯН (двата елемента са силни)
( ) [ ] — слаб ЯН (първия е силен, втория слаб)

Определянето на статуса на чертата — ИН или ЯН — се прави по първия елемент на двойката. Втория определя силата или слабостта на двойката. Например, хексаграмата от пики може да изглежда така:
6. (Ап) — ЯН
5. (Пп) — ЯН
4. (Д) (В) — силен ЯН
3. [10] — ИН
2. [6] [8] — слаба ИН
1. (9) [7] — слаб ЯН

Ако проверите приведения пример в таблицата на хексаграмите, ще видите, че това хексаграма №25.
Аватар
Странник
Активно сънуващ
 
Мнения: 250
Регистриран на: Сря Дек 03, 2008 6:22 pm

Re: И-Цзин и хексаграмите. За незапознатите

Мнениеот ema » Съб Авг 21, 2010 10:48 am

Ще преразкажа една история /защото превода от руски определено ме затруднява/, разказана от един от потребителите в този руски сайт :

http://www.aworld.ru/maska/forumsp6579.htm

Става въпрос за създаването на интересен метод на свързване на ПМ и И-Дзин.
/Няма да правя превод на наименованията на хексаграмите./

"Близо до Пекин през осемдесетте години Чжан Ян-Чен провеждал изследователски семинар върху “Книгата на промените”.
Преди обяд, по време на една от почивките, един от участниците в семинара излязъл вън, клекнал под дърво - райска ябълка и пушел цигара. Когато си изтръскал пепелта на земята, подухнал вятър и един зелен плод от дървото паднал и го ударил по гърба. В същото време се появил и този, който водел семинара. А както се казва – има ли движение, има и знак – ГУА.
Чжан се приближил до клекналия човек и му казал :
- Не е ли вярно, че ръководителят на вашата организация /фирма/ излиза в оставка.
Човекът се учудил и попитал :
- А Вие откъде знаете?
- Този плод ми съобщи тази новина.
- Да, ситуацията е действително такава. Към училището ни присъединяват завод и това става център за професионална подготовка. И малко преди да тръгна за семинара, ме повикаха, за да ми съобщят, че в близко време ще има назначен нов директор.
- Запомнете този момент и, когато се върнете, поинтересувайте се - това не се ли е случило точно по това време.
Участникът в семинара отново запитал :
- Как успяхте да го изчислите? Аз дори не съм ви питал за прогнози и не ви видях да правите /строите/ знаци. Как само по един падащ плод успяхте да разберете?
- Не беше нужно да правя знаци. Разбиращият “Промените” няма нужда от знаци. Какъв е този плод – кръгъл. Това е ЦЯНЬ. ЦЯНЬ е чиновник. Това, че е паднал плод с кръгла форма от дървото, значи, че нещо пада от високо. Знак ЧЖЭНЬ е движение. Ако съединим двата знака в едно, в резултат може да се направи извод, че главният ръководител си отива от своята длъжност. Понякога ръководителите напускат своите длъжности. Защо изводът беше, че ръководителят на твоята организация си отива. Плодът удари точно теб. Удари те по гърба. Отдясно. Въпросът е свързан със знак ДУЙ. Тук прибавяме два часа за узнаване промените на нивото. И разбираме, че организацията, която е разположена на югозапад се съединява с друга организация разположена на югоизток. Това съединение довежда до това,че в даден момент от времето, ръководителят на югозападната организация напуска своя пост.
Семинаристът отговорил :
- Посоките действително съвпадат. Тези организации са разположени недалеко една от друга.
Трябвало занятията да продължат и двамата тръгнали към аудиторията. По пътя Чжан попитал :
- А имате ли заместник-директор с фамилия, която включва йероглиф “рот”?
- Да има такъв.
- Той има две дъщери.
- Но откъде знаете?
- Плодът ви удари по гърба, когато изтръсквахте пепелта на земята.

В този разказ прекрасно е представено проявлението на Духа на човека. Точно такова съприкосновение с Духа може да се преживее с ПМ.
Едно от упражненията на практикума с ПМ беше за лов на сила, което ме наведе на мисълта : Например нас ни вълнува един проблем – необходимо е да се състави верига с ПМ на принципа “Лов на сила”, т.е. във веригата трябва да има три аса подред /или четири/. За начало на веригата трябва да се концентрираме на проблемите и задачите, които е нужно да се решат и след “отговора на Духа” да изпълняваме веригата до асата, и ако всичко върви, както трябва – не се провалим с веригата, то асата просто ще покажат тая игра на силата, която може да се прехвърли /обясни/ с хексаграмите (по системата на тълкуване на събитията, които могат да се намерят в книгите). После довършваме веригата и тълкуваме хексаграмата /хексаграмите/. Това е първия етап.
Ако тълкуванието на хексаграмата /хексаграмите/ не ни устройва – в добрия смисъл на думата, започваме втория етап. Избираме си подходящата хексаграма, която ни се иска, за разрешаване на проблема. Съставяме верига с три аса например, така че - Духът ни е отговорил с необходимата ни хексаграма. В тази верига до асата трябва да бъде подготвен такъв отговор на Духа. Тъй като триграмите са всичко осем и всяка съответства на определена цифра, ЦЯНЬ - единица, ДУЙ - двойка, ЛИ - тройка, ЧЖЭНЬ - четворка, СЮНЬ - петица, КАНЬ - шестица, ГЭНЬ - седмица, КУНЬ- осмица, на картите от ПМ (от 6 до поп, с изключение на асата, които са проява на Духа) също отговарят цифри : 6-тица -1, 7-мица – 2, и тъй нататък, което ще съответства на номерата на триграмите. По този начин, ако нас ни интересува хексаграма, състояша се от две триграми, които съответстват на определени карти по номера, образувайки верига от четири 7-мици (което съответства на 2 и триграма ДУЙ) и четири поред попа (което съответства на 8 и триграма КУНЬ), се привлича вниманието на Духа в хексаграма № 45. Тя се състои от триграмите ДУЙ (горна) и КУНЬ (долна). Картите, които съответстват на собствените ни действия е вътрешната (долната) триграма, а външните проявления на картите са външната (горната) триграма. Изпълняваме веригата и получаваме отговор на Духа във вид на интересуващата ни хексаграма. Но е възможно да не се получи отговор от Духа, което ще рече, че времето още не е настъпило. Не можем веднага да станем президенти. И е необходимо периодически да се сканира реала за готовност за изпълнение на желания, или разрешаване на проблеми.
Това е тромав метод. Но е свързан с многовековна система за гадания по И-Дзин, без монети и стъбла, а директно с отговора на Духа. Това е в “сурово състояние” и изисква много практическа работа (може да съм сгрешил някъде с триграмите или картите от ПМ)…."


Разказващият предлага това да бъде обсъдено и изпробвано на практика.
Това, което на мен ми направи впечатление е отговорът на друг потребител :

“…Ако се разгледа китайската митология, ще се окаже действително, че триграмите не са 8, а 9. И триграма № 5 няма триграмно обозначение. Триграмите 1-4 са обратно пропорционални на 6-9. Т.е. триграмите образуват двойки, сборът от номерата, на които винаги е равен на 10. Триграма № 5 обозначава точката на равновесие, или преход. Как е възможно на триграмите да съответстват 9 карти? Искам да отбележа, че за това математиката не разполага с достатъчно практически обосновки…”

За тези, които владеят руски език - оригиналния текст е в посочения линк. В превода може да съм допуснала грешки, които да не са маловажни.
ema
 

Re: И-Цзин и хексаграмите. За незапознатите

Мнениеот ema » Съб Авг 21, 2010 2:48 pm

Теоремите на Масяня

"Конечно, намерения магов были разные. Кто-то из них стремился к мудрости и “прорубал” лазейки по схеме “звезды Давида” - то есть, создавал 4 новых пути (1-4, 1-5, 3-4, 2-5). Другие искали необузданной власти и силы и создавали лазейки 5-9, 4-9. Эта схема проще первой, поэтому для нашего мира обычны сатанисты, а не мудрецы. Но и истинные сатанисты - это великие адепты . Здесь не должно быть недопонимания.

В Древе жизни мы начинаем путь с 10-ки. На начальном уровне нам приходится работать с перевернутой пирамидой. Мы в вершине (мир материи), вверху - треугольное основание (мир сновидений, мир света, мир причинно-следственных отношений). У нас нет прямого выхода к высшим мирам. Прежде нужно реализовать себя в пирамиде.

КК дал реальную инфу, как это можно сделать в мире сновидений. ХС воспользовались этим знанием, но не забыли и о других мирах. ПМ - это дань казуальному миру. Плексусная система - лазейка в мир света.

У нас имеется косвенная связь с 6-й сефирой - перекрестком миров (намерением). Для усиления этой связи служит пересмотр.

Если вы хотите задействовать намерение, вам нужно использовать две пирамиды (их кто-то неловко назвал тригонами ): пирамиду 7-8-9-10 и пирамиду 6-7-8-9. На схеме Древа они не зря отличаются по высоте. В нашем мире это создает любопытный эффект, который когда-то объяснял Док. В мирах 7-8-9 физика усилий другая. Если во сне вас собьет машина, то в реальном мире на вас это никак не отразится. Но если в сновидении лазутчик нанесет вам легкий тычок, то в реале вы можете получить большую болячку . Об этом хорошо написано у Лао-Цзы. Его Дао де Дзин описывает нашу пирамиду."
превода :

"Разбира се, намерението на магьосниците било различно. Някой се стремили към мъдрост и създали вратички по схемата “Звезда на Давид” – т.е. създали четири нови пътя (1-4, 1-5, 3-4, 2-5). Други искали необузадана енергия и сила, и създали вратички 5-9, 4-9. Тази схема е по-проста от първата, защото в нашият свят има сатанисти, а не мъдреци. Но истинските сатанисти – това са велики адепти. Тук не трябва да има недоразумения.
В Дървото на живота ние започваме пътя с 10. На първо ниво се налага да работим с преобърната пирамида. Ние сме в горната част (материален свят), най-отгоре - с триъгълна основа (в света на мечтите, в светът на светлината, в света на причинно-следствени отношения). Ние нямаме пряк достъп до по-висши светове. Първо трябва да се реализира пирамида.

КК е дал реално инфо, как това може да бъде направено в света на сънуването. ХС са се възползвали от тези знания, но не забравили и за другите светове. ПМ е част от казуалния свят. Плексусната /сплит/ система е вратичка в света на светлината.
Ние имаме косвена връзка с шест сефири – кръстопът на световете (намерението). За усилване на тази връзка служи прегледа.
Ако искате да задействате намерението, ви е нужно да използвате 2 пирамиди – пирамида 7-8-9-10 и пирамида 6-7-8-9. На схемата на Дървото те не напразно се отличават във височината. В нашия свят това създава любопитен ефект, който веднъж Док обясни. В световете 7-8-9 физиката на усилията е различна. Ако във сън ви блъсне кола, това няма да ви се отрази в реалния свят по никакъв начин. Но, ако във сън шпионин ви направи лека ваксина , то в реала вие може да получите голяма болка.
Това добре е написано от Лао Дзъ. Неговата Дао Дъ Дзин описва нашата пирамида."
ema
 

Re: И-Цзин и хексаграмите. За незапознатите

Мнениеот Silviya M » Вто Мар 31, 2015 11:24 am

ema написа:- Не беше нужно да правя знаци. Разбиращият “Промените” няма нужда от знаци. Какъв е този плод – кръгъл. Това е ЦЯНЬ. ЦЯНЬ е чиновник. Това, че е паднал плод с кръгла форма от дървото, значи, че нещо пада от високо. Знак ЧЖЭНЬ е движение. Ако съединим двата знака в едно, в резултат може да се направи извод, че главният ръководител си отива от своята длъжност. Понякога ръководителите напускат своите длъжности. Защо изводът беше, че ръководителят на твоята организация си отива. Плодът удари точно теб. Удари те по гърба. Отдясно. Въпросът е свързан със знак ДУЙ. Тук прибавяме два часа за узнаване промените на нивото. И разбираме, че организацията, която е разположена на югозапад се съединява с друга организация разположена на югоизток. Това съединение довежда до това,че в даден момент от времето, ръководителят на югозападната организация напуска своя пост.
Семинаристът отговорил :
- Посоките действително съвпадат. Тези организации са разположени недалеко една от друга.
Трябвало занятията да продължат и двамата тръгнали към аудиторията. По пътя Чжан попитал :
- А имате ли заместник-директор с фамилия, която включва йероглиф “рот”?
- Да има такъв.
- Той има две дъщери.
- Но откъде знаете?
- Плодът ви удари по гърба, когато изтръсквахте пепелта на земята.

В този разказ прекрасно е представено проявлението на Духа на човека. Точно такова съприкосновение с Духа може да се преживее с ПМ.


Това открих съвсем наскоро, заради едно съвсем различно, друго място и за малко да го отмина - тълкуване на осемте триграми.
Което дава съвсем точно обяснение на разказа - случката с падналият плод, ударът по гърба, времето за достигане на знака, началника и т.н.

За по-правилно сметнах, че трябва да копирам целия текст, т.к. преди, когато съм търсила нещо по въпроса - нищо не е имало на български език. Тук в този превод е написано, че следва продължение, но така и не открих друго, въпреки че материалът е от 2013 г. (преведеното разказче е от 2010 г.) и е част 4-та. Сигурно трябва да се рови повече.

ГУА
Графичните символи ГУА (триграми, хексаграми) са най-загадъчните и най-древните елементи на класическата китайска философия. По всичко личи, че произходът на ГУА се свързва с гадателската практика, тъй като са намерени подобни изображения върху древни гадателни принадлежности, изработени от черупка на костенурка. Лайбниц, създателят на двоичната аритметика, вече на солидна възраст, когато се запознал с учението за ГУА, написал: ”Наистина е удивително как в различни краища на света стигат до едно и също нещо. Китайските гадатели още до Христа са знаели това, което отне години от моя живот”. Вече в наше време се появиха твърдения за извънземен произход на триграмите и хексаграмите. Китайски мит приписва изнамирането на ГУА на императора (предтеча) Фу-Си, който освен това свое откритие отделил водата от сушата, изнамерил У СИН и научил хората да правят различни предмети (мотики, лодки и т.н.). Според други древни източници различните битови предмети били изобретени от ”Жълтия” император Хуан-Ди въз основа на изучаването на вече съществуващите ГУА. Например: ”Хуан-Ди (с помощници)... издълбал дърво – направили лодка, издялкали клони – направили весла... с лодките достигнали до далечни места за да донесат полза на Поднебесната – видимо са взели тази идея от хексаграмата ХУАН.”

Може да се каже, че системата ГУА напълно се е сформирала не по-късно от началото на второто хилядолетие до н.е. Каноничен източник за учението ГУА се явява ”И ДЗИН” (”Книга на Промените”), наричана също ”ЧЖОУ И” (”Промените на епохата Чжоу”), написана в 8-6 век до н.е. По-късно се появяват вторични, основани на ”И ДЗИН” съчинения, на чието изучаване се е посветил отделен раздел на синологията (китаистиката) - ”идзинистика”.

В основата на учението за ГУА лежи системата БА ГУА (осемте триграми), които се образуват от последователното делене на ТАЙ-ДЖИ (Великия Предел) на две същности, съответстващи на ИН и ЯН. Те от своя страна пораждат четирите символа и от тях се раждат осемте триграми. Графично ЯН се изобразява с една цяла черта, а ИН – с прекъсната. При деленето на ИН и ЯН над тяхната базова черта се добавя още една и се образуват четири символа: ТАЙЯН – голям или възрастен ЯН, ШАОЯН – малък или млад ЯН, ТАЙИН – голяма или възрастна ИН и ШАОИН – малка или млада ИН. При следващото делене отгоре се добавя по още една черта и се формират осемте триграми, образуващи универсален класификатор, притежаващ същите диалектически свойства както на разгледаните в предишните части класификатори и позволяващ да се описва, което и да е явление (виж рис.1).

ЦЯН: ”Небето, бащата, твърдостта, управителят, кръглото, ясписа, металът, студът, зимата, ледът, родоначалникът, добрият кон, старият кон, изтощеният кон, победеният кон, плодовете на дървото... На Небето същностите на нещата воюват”. В анатомията – гърбът, гърдите и рамената; душевно качество – увереност.

ДУЙ: ”Морето, малката дъщеря, радост, акуширане, вълшебното, езикът в устата, причината за разпри, облаците, разкъсаното и излятото, в земята – твърдото и соленото, наложница, овца, есен...В Морето същностите на нещата беседват”. В анатомията – главата; душевно качество – веселие и радост.

ЛИ: ”Огън, средната дъщеря, слънцето, мълнията, бронята и шлемът, копието и мечът, човек с дълъг живот, това е триграмата на сухостта, годната за ядене костенурка, морският рак, раковината, стридата, фазанът, корубата на костенурката, на дървото – изсъхналите връхни клонки...В Огъня същностите на нещата се срещат”. В анатомията – коремът, лактите и колената; душевно качество – светли мисли (бистър ум).

ЧЖЕН: ”Гръм, големият син, драконът, хубавото време, черното и жълтото, небесното и земното, изобилието, граница, големият път, стремителност, младият бамбук, гъстата тръстика, на коня– приветливото пръхтене, белият заден ляв крак, здравите крака, бялата звезда на челото, тя е като пазител на хляба – възвръщаща живота, тя е неуморност и обилен урожай...От Гръмотевицата същностите на нещата се раждат”. В анатомията – глътката; душевно качество – възбудимост.

СЮН: ”Вятърът, голямата дъщеря, дървото, усукването на нишките, майсторството, простотата, белотата, първенството (господството), високият ръст, идването и отиването, безплодието, лошият нрав, кокошката, в човека – прическата на вдовицата, високото чело, кривогледството, в търговията тя носи добри доходи, но като цяло това е триграмата на вълнението и тревогата...Във Вятъра същностите на нещата се разсейват и подреждат”. В анатомията – ръцете и краката; душевни качества – проникновеност и чувственост.

КАН: ”Водата, средният син, канал (път), снеговалежът, свинята, скритото от погледа, правата тетива и изкривеният лък, дъгата, в човека – нахлуващата скръб, сърдечната и ушната болка, това е триграмата на кръвта и кръвното родство, червеният цвят, новороденото, в коня – прекрасният гръб, бързото сърце, сведената глава, слабите крака, изтощение, при хората – много бедствия, разбойник, месец от годината, в дървото – много здравата сърдцевина...Вода – изтощение (изчерпване), това е мястото, където се връщат същностите на нещата”. В анатомията – половите органи; душевни качества – предпазливост и боязън.

ГЕН: ”Планината, малкият син, пътеката, вратата на двореца, малкият камък, плодовете на дърветата и тревите, стражът до вратата, палецът, кучето, плъхът или мишката, черният клюн на птиците, в дърветата – много здравите чепове, пролетта, нощните мъгли...В Планината същностите на нещата се превръщат в думи (реч), Планината създава края и началото”. В анатомията – страничните повърхности на тялото и шията; душевно качество – упоритост (инат).

КУН: ”Земята, майката, лененото платно, котлето за готвене, грижливостта (предвидливостта), скъперничесвото, да разделиш хранаа по равно, майката и децата и кравата, голямата колесница, красивата рисунка (десен), многото (за брой), калемът, държавният пост, основата, в земята – тъмното, лятото, лекият дъждец...На Земята всичките същности на нещата намират препитание (прехрана) и се усъвършенстват”. В анатомията – гърлото, стъпалата и дланите; душевни качества – мекота и доброта.

Лесно се забелязва, че ако с непрекъснатата черта обозночим нулата, то прекъснатата е единица ( или обратно ). Тогава триграмите съответстват на двоичните числа от 0 до 7. Благодарение на пълната формализация, този класификатор е потенциално по-съвършен от описаните в предишните части: ”Пределът на съкровенното в Поднебесата е в ГУА”.

Триграмите могат да бъдат свързани и с теориите ИН-ЯН и У СИН: ЦЯН (ЯН, Метал); ДУЙ (ИН, Метал); КАН (ЯН, Вода); ЧЖЕН (ЯН, Дърво); СЮН (ИН, Дърво); ЛИ (ИН, Огън); ГЕН (ЯН, Земя); КУН (ИН, Земя).

ГУА имат също два варианта на подреждане (виж рис.2 и рис.3): СЯНТЯН, приписван на императора Фуси и ХОУТЯН, свързван с дейността на исторически съществуващо лице – императора Вен-ван, живял в 11в пр.н.е. Кръговото разположение на ГУА се нарича още ”деветте двореца” – на осемте двореца съответстват осемте триграми, а деветият е разположен в центъра на кръга.

Порядъкът Фуси отразява хармонично уравновесеното състояние на света. Разположените една срещу друга триграми са противоположни и тяхната взаимна компенсация привежда в равновесие ЯН и ИН към относително неутралния център.

Порядъкът Вен-ван отразява временната последователна трансформация в природата. В тази последователност липсва идеалният статистически баланс на силите от реда Фуси и се появява някакава неравномерност, носеща в себе си потенциал и обуславяща движението и преобразуването. Преходът на едната триграма в другата е подобен на това как в света се осъществява преходът на едно явление в друго.

”И ДЗИН” разглежда не само системата от осемте триграми (БА ГУА), но и развитието и – 64-те хаксаграми (ЛЮШИСЪЙ ГУА). Смята се, че чрез хексаграмите състоящи се от по шест черти, могат да се обозначават всякакви явления и на всяка от тях в ”И ДЗИН” съответства отделен стих (афоризъм), служещ за тълкуване.

Хексаграмите, както и триграмите, са представени в два варианта (виж рис.4 и рис.5). Съгласно съществуващите традиции, номерацията на чертите в хексаграмите започва от долната, при което нечетните позиции (първа, трета и пета) се считат за ЯН, а четните (втора, четвърта и шеста) за ИН. В случаите, когато непрекъснатата черта (ЯН) се оказва на позиция ЯН (нечетна), а прекъснатата (ИН) на позиция ИН (четна), то това е благоприятно разположение и се нарича – умереност на линиите, т.е. ЯН и ИН заемат своите места. Освен това, всяка една черта се съотнася и с един от ЛЮ ЦИ: 1 – Вода, 2 – Дърво, 3 – Огън 2, 4 – Земя, 5 – Огън 1, 6 – Метал.

Всяка хексаграма може да се разглежда като съчетание от две триграми. Долната триграма се съотнася към вътрешното, към зараждащото се, а горната – към външното и отмиращото. Смята се за благоприятно, когато елемента У СИН, съответстващ на долната триграма, се явява майка на съответстващия елемент на горната триграма. Т.е., когато в хексаграмата има пораждане отдолу нагоре. Наличието на подчинение е неблагоприятен признак. Отчитайки постоянният стремеж на ЯН към ИН, както и на ИН към ЯН, в хексаграмите се открояват три съпоставими позиции на чертите: първа и четвърта, втора и пета, трета и шеста. Ако в тези позиции се намират различни линии (в едната непрекъсната, а в другата прекъсната), се счита, че между триграмите има съответствие (”съгласие” – оградените с черно хексаграми от рис.4 и 5), а когато линиите са еднакви – няма съгласие. Освен това, отделно могат да се разгледат втората и петата черти, които са централни за долната и горната триграми. Предмет на отделно разглеждане е и когато от шестте черти само едната е непрекъсната или обратно – прекъсната: тогава тази единствена черта става главна и управлява останалите пет. Изобщо, при щателен анализ на хексаграмите, могат да се отчитат и много други съотнасяния. Четири от хексаграмите (34, 42, 46 и 54 – оградените с червено от рис.4 и 5) се считат за опасни и тяхното използване (поне в медицината) не е желателно.

В традиционната китайска диагностика хексаграмите се използват за описване състоянието на болния и стадия на болестта. Използват се също така и за описание на патологията на вътрешните органи: трите долни черти са за органа, а горните -за съчетанието на синдромите.

През 2 век пр.н.е. системата на хексаграмите била усложнена до 4096 (64 х 64) додекаграми, състоящи се от 12 черти, но тази класификация се оказала твърде сложна и не получила широко признание. През 1 век пр.н.е. даоският философ Ян Сюн предложил система от 81 (9х9) тетраграми (ШОУ), съдържащи по четири черти. Тази система е основана не на двоичната (Земя – Небе), а на троичната (Земя – Човек – Небе) представа за света. Тя била много по-съвършена от хексагарамите, но също не получила признание. Любопитно е да се отбележи, че от математическа гледна точка, именно троичната (а не двоичната, както е прието да се смята) система на изчисление се явява най-съвършената от всички позиционни системи.


https://m.facebook.com/notes/%D0%BE%D0% ... 702988841/
The Great Path is really No Path. Morihei
Аватар
Silviya M
Активно сънуващ
 
Мнения: 1032
Регистриран на: Съб Ное 29, 2014 12:44 pm

Re: И-Цзин и хексаграмите. За незапознатите

Мнениеот Silviya M » Вто Мар 31, 2015 11:31 am

ema написа:Разказващият предлага това да бъде обсъдено и изпробвано на практика.
Това, което на мен ми направи впечатление е отговорът на друг потребител :

“…Ако се разгледа китайската митология, ще се окаже действително, че триграмите не са 8, а 9. И триграма № 5 няма триграмно обозначение. Триграмите 1-4 са обратно пропорционални на 6-9. Т.е. триграмите образуват двойки, сборът от номерата, на които винаги е равен на 10. Триграма № 5 обозначава точката на равновесие, или преход. Как е възможно на триграмите да съответстват 9 карти? Искам да отбележа, че за това математиката не разполага с достатъчно практически обосновки…”



Защо триграма № 5 няма триграмно обозначение, на картинка, че е по-ясно -

Изображение

Връзката с бинарната и двоична системи, и компютрите също се вижда и тук, и по-долу -

Двоична система

Публикувано Вт., 09/13/2011 - 16:57
За разлика от базовата десетична система, която има десет числови символа, или месопотамската шестдесетична номерация, двоичната система използва само нулата и цифрата 1. 1, 10, 11, 100 и 101 са равни съответно на едно, две, три, четири и пет. Двоичните числа в последно време се използват широко при ком­пютрите, но пръв ги е разработил китайският философ Шао Юн, за да подкрепи вярата си, че всичко е организирано от числа. В „Книгата на висшия прин­цип, контролиращ света" (около 1060) той е включил 64-те известни хексаграми на И Син. Те са съставени от всички комбинации на осемте триграми. В наше време хексаграмите са популярни за познаване на бъдещето, но Шао е променил подреждането им, така че хексаграма 2 ста­ва 1, следвана от 23, 8, 20, 16 и т.н.

Изображение

Четейки прекъснатата линия като нула и непрекъс­натата като единица, това са 000001, 000010, 000011, 000100 и 000101 - от едно до пет в двоично означение. След това са изброени останалите хексаграми в двои­чен порядък. Лайбниц, германският философ, който през 1673 г. въвежда двоичната номерация в Европа, е вярвал, че тази система е измислена от Фу Си, китайски вожд от III хилядолетие пр. Хр. Ала въпреки че на Фу Си се приписва изобретяването на осемте триграми, той едва ли е разбирал двоичната номерация.

http://nauka.bg/a/%D0%B4%D0%B2%D0%BE%D0 ... 0%BC%D0%B0
The Great Path is really No Path. Morihei
Аватар
Silviya M
Активно сънуващ
 
Мнения: 1032
Регистриран на: Съб Ное 29, 2014 12:44 pm

Re: И-Цзин и хексаграмите. За незапознатите

Мнениеот Silviya M » Нед Апр 16, 2017 8:25 pm

ПМ. Като стана въпрос за книги, които се четат в момента, напоследък сякаш откривам доста неточности около ПМ. И съм далеч от мисълта, че изобщо знам - кой знае-какво.

От една верига карти се извеждат четири хексаграми. Което идва от боите на картите, а всяка хексаграма съдържа по девет карти, което е, заради номинала им.

От форумите на хакерите става ясно, че това е по системата (да се изразя така) Уен Уан (Вэнь-Вану, Wen Wang).

Хексаграмите, които се получават по описания от хакерите начин са статични. Нямат променлива линия, която да мотивира към движение, развитие на нещата. Освен това, те казват следното:

"В пасианса имаме четири бои и девет номинала. Съответно, веригата се разпада на четири хексаграми, като всяка съдържа по 9 карти. Традиционно те се разполагат по чертите по следния начин:

1-а черта — 9 и 7; 2-а — 6 и 8; 3-а — 10; 4-а — Д и В; 5-а — П; 6-а — А.

В зависимост от подреждането, всяка карта може да бъде или мобилна, или стационарна. Мобилните карти ще означаваме с полукръгли скоби — например, (9к) в нашия пример. Стационарните — с квадратни скоби — [Вп].

С единичните елементи — А, П, 10 проблем няма, всичко е просто. Двойните могат да имат различни комбинации. Тези комбинации ни позволяват да осъществяваме тънката настройка на веригите.
[ ] [ ] — слаба ИН (двата елемента са слаби)
[ ] ( ) — силна ИН (първия елемент е слаб, втория силен)
( ) ( ) — силен ЯН (двата елемента са силни)
( ) [ ] — слаб ЯН (първия е силен, втория слаб)

Определянето на статуса на чертата — ИН или ЯН — се прави по първия елемент на двойката. Втория определя силата или слабостта на двойката. Например, хексаграмата от пики може да изглежда така:
6. (Ап) — ЯН
5. (Пп) — ЯН
4. (Д) (В) — силен ЯН
3. [10] — ИН
2. [6] [8] — слаба ИН
1. (9) [7] — слаб ЯН

Ако проверите приведения пример в таблицата на хексаграмите, ще видите, че това хексаграма №25."


За да се построи черта в хексаграма са нужни поне три елемента. Така си мисля. И заради нуклеотидите, и заради Уен Уан Гуа. Хакерите са готови само с един, или два. Не, че не е възможно, но не мога да го приема за вярно.

Например в Уен Уан Гуа се хвърлят три монети, шест пъти за една хексаграма. Като записването им е доста по-различно даденото по- горе.

Тура, ези, ези - е Ян
Ези, тура, тура - е Ин
Тура, тура, тура - е Стар (силен) Ин
Ези, ези, ези - е Стар (силен) Ян.

Или действително ПМ е само буквар от сталкерските техники и всичко е грешка и недоглеждане, всичко взето от тук - от там, както в прословутото им Дърво от Кабала.

Или някои, които са се отделили, са си изяснили навътре, докрай нещата, предвид това, че сред себе си са имали и разбирачи, че и компютърни специалисти, които направиха калкулаторите. В което дълбоко се съмнявам.

Една от целите им, и основна, беше да хакнат матрицата на тонала. Да се намерят тези транзити в реалността, ключовете, "тунелите на Сет" от работата по ДНК на тонала. Тава явно се е очаквало да се получи (а може и да е станало и да е скрито от широката публика) посредством подреждане на вериги 36:0, 34:1:1, 35:1 и много по- интересни дори от 36:0, които да дават връзка с "изхода".

Един човечец, който явно разбираше от компютри, им показа и три картинки на хексаграмите, в по-ново време. Не само това, разбира се. Модераторът непрекъснато му коригираше мненията и той се пробва два - три пъти да се върне, а после се отказа. Говоря - на пръв поглед, не съм се задълбочавала, понякога нещата изобщо не са такива, каквито изглеждат.
Последна промяна Silviya M на Нед Апр 16, 2017 9:35 pm, променена общо 1 път
The Great Path is really No Path. Morihei
Аватар
Silviya M
Активно сънуващ
 
Мнения: 1032
Регистриран на: Съб Ное 29, 2014 12:44 pm

Re: И-Цзин и хексаграмите. За незапознатите

Мнениеот Silviya M » Нед Апр 16, 2017 8:27 pm

Картинките -

Изображение
The Great Path is really No Path. Morihei
Аватар
Silviya M
Активно сънуващ
 
Мнения: 1032
Регистриран на: Съб Ное 29, 2014 12:44 pm

Re: И-Цзин и хексаграмите. За незапознатите

Мнениеот Silviya M » Нед Апр 16, 2017 8:29 pm

Изображение
The Great Path is really No Path. Morihei
Аватар
Silviya M
Активно сънуващ
 
Мнения: 1032
Регистриран на: Съб Ное 29, 2014 12:44 pm

Re: И-Цзин и хексаграмите. За незапознатите

Мнениеот Silviya M » Нед Апр 16, 2017 8:30 pm

Изображение
The Great Path is really No Path. Morihei
Аватар
Silviya M
Активно сънуващ
 
Мнения: 1032
Регистриран на: Съб Ное 29, 2014 12:44 pm

Re: И-Цзин и хексаграмите. За незапознатите

Мнениеот Silviya M » Нед Апр 16, 2017 8:48 pm

Изображение




Два основни извода - недостатъчно разглеждане и познаване на теорията. Тук имам предвид Книгата на промените И Дзин.

От друга страна - никакво внимание, освен първоначалната еуфориия покрай връзката на И Дзин - с ДНК, генетичния код, нуклеотидите.

"Отношението между нуклеотидната последователност и тази от аминокиселини в белтъка се определя от прости клетъчни правила на транслация, познати под името генетичен код. Генетичният код се състои от трибуквени думи (наречени кодони), образувани от последователност от три нуклеотида (напр. АЦТ, ЦАГ, ТТТ)."
...

"Съществуват общо 4³=64 различни кодонни комбинации. Например РНК веригата УУУАААЦЦЦ съдържа кодоните УУУ, ААА и ЦЦЦ, всеки от които задава една аминокиселина. В такъв случай, тази РНК верига съответства на белтъчна последователност с дължина три аминокиселини. (ДНК също е последователност от нуклеотиди, но при нея урацилът е заменен от тимин.)"


https://bg.m.wikipedia.org/wiki/%D0%93% ... 0%BE%D0%B4
Последна промяна Silviya M на Нед Апр 16, 2017 9:36 pm, променена общо 1 път
The Great Path is really No Path. Morihei
Аватар
Silviya M
Активно сънуващ
 
Мнения: 1032
Регистриран на: Съб Ное 29, 2014 12:44 pm

ПредишнаСледваща

Назад към Пасианс на Медичи

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта

cron