Влез    Регистрация
  • Автор
    Съобщение

Re: Отделна тема

Мнениеот Silviya M » Нед Ное 06, 2016 8:40 am

Многоизмерен скок в края на времето, Николай Коларов

http://www.spiralata.net/s.php?SearchTy ... C%E5%F2%EE


Живеем "вътре" в нещо, което наричаме време. Според представите ни ние сме пътници, идващи от "миналото" и отиваме към нещо неясно, което наричаме бъдеще. Това движение изглежда абсолютно и невъзвратимо. По пътя ни за никъде имаме безброй междинни спирки, които винаги наричаме сега. По някакъв странен начин чрез мостовете на "Сега" се прехвърляме от минало към бъдеще. Цялата история с времето започва да изглежда безнадеждна, защото е безконечна. Всъщност откъде идваме и накъде отиваме? Няма ли край тази досада? Какво е това вечно утре, което очакваме изнервено. От друга страна, вътрешно сме напълно наясно, че всяко нещо си има начало, развитие в пъстри събития и край. Всичко е така устроено и така действа. Тогава защо времето да е протегнато в безкрайността. Няма резон в това. Напоследък е модно да се казва, че времето свършва. Така твърдят някои физици, поети и естети. Или поне на някакво време, което му е време да свършва. Линейното време. Времето на логическите последователно навързани събития.

www.DarSlovo.com
The Great Path is really No Path. Morihei
Аватар
Silviya M
Активно сънуващ
 
Мнения: 1032
Регистриран на: Съб Ное 29, 2014 12:44 pm

Re: Отделна тема

Мнениеот Silviya M » Нед Ное 06, 2016 8:49 am

viewtopic.php?f=44&t=717&start=330#p4082


Ндамм, докато времето се изкривява, пространствата се усукват, както и обратното. Остана да дочакам - съществуват ли гравитационни вълни, т.е. да признаят съществуването им -

Гравитационните вълни

Гравитационните вълни са вълни в пространство-времето, които възникват когато масивни тела се ускоряват в пространството, например двойка неутронни звезди, обикалящи една около друга или сливане на две черни дупки.

http://nauka.offnews.bg/news/%D0%9D%D0% ... 33863.html

С две думи - след този, така да го нарека, процес - стават ли черните дупки (след "взривяването" си, което всъщност е само усукване в безмерна частица) - бели, или на мен и на Ицхак Бентов само така ни се струва.
The Great Path is really No Path. Morihei
Аватар
Silviya M
Активно сънуващ
 
Мнения: 1032
Регистриран на: Съб Ное 29, 2014 12:44 pm

Re: Отделна тема

Мнениеот Silviya M » Нед Ное 06, 2016 9:48 am

http://nowimir.ru/DATA/070905_3.htm

БОЖЕСТВЕННАЯ МАТРИЦА

из книги Грегга Брейдена «Божественная матрица: время, пространство и сила сознания»



Мы — часть великой голограммы Творения, которая есть самость каждого из нас. Это все космическая игра — и это все ты! ( Ицхак Бентов (1923-1979), ученый и мистик )
The Great Path is really No Path. Morihei
Аватар
Silviya M
Активно сънуващ
 
Мнения: 1032
Регистриран на: Съб Ное 29, 2014 12:44 pm

Re: Отделна тема

Мнениеот Silviya M » Нед Ное 06, 2016 1:50 pm

Антахкарана

Антахкарана (Антаскарана, Antaxkarana; санскр.: антах — внутренний; карана — инструмент) — термин в индийской философии, имеющий различные значения в каждой философской школе. Шанкара переводит это слово как «понимание»; другие — как «внутренний инструмент, душа, образованная мыслящим принципом и эгоизмом».[1] В веданте термином антахкарана обозначают в целом весь разум, расположенный между «Я» (Атма) и внешним инструментом — телом. В йоге (согласно Горакшанатху), антахкарана — это инструмент сознания, используемый человеческим существом для познания себя [2], совокупность феноменальных проявлений разума. [3]

Некоторые школы индийской философии (например санкхья) рассматривают антахкарану трехчастной — состоящей из манаса, буддхи и ахамкары. [2][3][4] В других (например, веданте) антахкарана состоит из четырёх подразделений: манас, буддхи, ахамкара и читта.[5] Горакшанатх в своем учении добавляет ещё пятый аспект — чайтанья (сознание) [2],[3]

Читта — часть разума, которая погружена во внешний мир, она накапливает и сохраняет ментальные образы и факты. Читта проявлена преимущественно в подсознательных действиях.

Манас — низший ум, недисциплинированный, рефлексивный, он сравнивает и классифицирует идеи и образы объектов в разуме, размышляет о них.

Ахамкара (Ahaṃkāra, अहंकार) — «чувство Я», эго". То, что создает в человеке ощущение уникальности, индивидуальности, восприятие себя как личности. Такие ощущения являются результатом того, что посредством ахамкары духовное «я» человека отождествляется с различными объектами, а также физическими и умственными явлениями. Термин зародился в ведийской философии около 3 тыс. лет назад. В Бхагавад-гите Кришна обращается к Арджуне с тем, что ахамкара должна быть удалена, а другими словами она должна быть подчинена владыке. Потому как Атман не доступен человеку, находящемуся в состоянии ахамкары.

Буддхи — высший ум; обладая свойством различения, он дает оценку идеям, мыслям и содержанию тех фактов, которые они содержат. Также он контролирует низший ум (манас).

Чайтанья — сознание, обладающее качествами спокойного осознавания, созерцания, отсутствия колебаний.
В эзотерике антахкарана — путь, или мост, между высшим и низшим умами, служащий средством сообщения между ними. Он выстраивается самим человеком стремящимся в ментальной материи.[6]

В восточной философии антахкарана — это разум, который контролирует физическое тело.

В оккультизме антахкарана — тропа или мост между высшим и низшим манасом, между божественным эго и личной душой человека. Он служит посредником между обоими и передает от низшего к высшему эго все те личные впечатления и мысли человека, которые могут быть по своей природе ассимилированы и накоплены неумирающей сущностью и, таким образом, стать бессмертными вместе с нею.

https://ru.m.wikipedia.org/wiki/%D0%90% ... 0%BD%D0%B0
The Great Path is really No Path. Morihei
Аватар
Silviya M
Активно сънуващ
 
Мнения: 1032
Регистриран на: Съб Ное 29, 2014 12:44 pm

Re: Отделна тема

Мнениеот Silviya M » Нед Ное 06, 2016 1:56 pm

3-ТЕ ТЕЛА, 5-ТЕ ОБВИВКИ

3-ТЕ ТЕЛА

ШАРИРА– нещо, което подлежи на тление, разпад. В някои текстове тялото се сравнянва с безчувствена каруца и грунчарско колело, което се върти от Аза.

Има три шарири или тела: грубо (стхула), фино (сукшма), причинно (карана).

1. Грубо – физическо тяло (стхула шарира), е изградено от 5-те градивни (маха бхути) елемента: земя, вода, огън, ефир, въздух. Тези пет елемента, когато са изявени, са 5-те осезания: мирис, вкус, допир, свук и форма. Грубото тяло минава през 6 модификации – раждане, растеж, промяна, разпад, смърт. То е резултат от действията в миналото. Физичното тяло е полето на изява на всички удоволствия и страдания. От незнание ние го отъждествяваме с Аз-а. За да излезем от колелото на прераждането трябва да осъществим брахмавидия (знание за брахман). Грубото тяло е изявено, когато е будно. В няко текстове то е описано така:

„Това тяло, възникнало от полово сношение, расте в (утробния) ад и се появява от уринарно отверстие. То е изградено от части опетнени с плът, покрити с койа, изпълнено е с изпражнения, урина, жлъчка, слуз, костен мозък, масти и мазнини и (надарено) с многобройни болести, кръв, сополи, сълзи, семе и флегма, което е въвлечено в желание, гняв, алчност, заблуда, страх, отчаяние, завист, подлежи на глад, жажда, старост, смърт, скръб и прочие. Но тялото е най-ценният инструмент за освобождение. То е източник на безкрайни страдания за духовно невежия човек, но е извор на щастие за мъдреца, който освен това не преживява смъртта като загуба. Тялото е като колесница. То трябва да бъде грижливо съхранено. То е като добре направена лодка, тласкана от попътен вятър „Кришна” и насочвана от „учителя” като кормчия. Тялото оформено чрез йога е зряло – смята се за неразрушимо и невидимо дори за другите йоги.”

2. Фино – астрално тяло (сукшма шарира): съставено е от 19 таттви (таттва – реалност, действителност). Това са 5 прани, 10 индрии, манас, будхи, чита и ахамкара. Да не забравяме, че няма буквално съвпадение между физическия орган и съответната индрия. Финото тяло се изявява в будно състояние и когато спим – със съновидения. Може да се усети по време на медитация.

ТАТТВА – реалност, действителност.

3. Причнно тяло (карана шарира): то е съставено от санчита (всички) васаните, (желания), предразположеностите, когато са в най-изявения си вид. Те са непроявената форма на пракрити (творенията на знанието). Патанджали го нарича АЛИНГА – „равновесие между трите гуни“. Тук влизат: висшият ум (БУДХИ), Аз-факторът (АХАМКАРА) и петте елемента (БХУТА). В дълбокият сън без съновидения функционира единствено причинното тяло. То е причина за възникване на света.

АТМАН – чист принцип на познание в индивида.


КОША – 5ТЕ ОБВИВКИ

КОША – ножица, калъф, обвивка, опаковка. Има 5 коши разположени около АТМАН (АТМАН – чист принцип на познание в индивида), които влизат една в друга, както нож в ножница. Те са майя и са илюзорни. Всички духовни традиции в света потвърждават вярването, че физическото тяло не е само средство, чрез което съзнанието може да се изрази, или в което духът или Азът (АТМАН) се проявява. Така повечето школи приемат доктрината за петте обвивки (панча, коша). В древните текстове се говори за петте обвивки, които затяварят чистата светлина на трансценденталния АЗ.

1. Анна майя-коша („обвивка, състояща се от храна“) – хранително-илюзорна обвивка, която е материалното, физическото тяло (дреха). Най-грубата или най-нисшата от петте обвивки.

2. Прана майя-коша („обвивка, сътояща се от жизнена енергия“) – илюзорна обвивка на жизнената енергия, биоенергийното поле, обгръщащо материалното тяло. Състои се от праните и от карма индриите (карма индрии: сетива на действието – глас, ръце, стъпала, анус, полови органи). Тя е свързваща между телата като лепило. Накои я определят като АУРАТА. Активностите се проявяват като сила на действие.

3. Мано майя-коша („обвивка, състояща се от ум“) – умствена илюзорна обвивка, „нисшият“ ум (манас), служещ като процесор за всички сетивни възприятия. Обвивката е съставена от манас, чита, джнана индриите (органите на осезанието – очи, уши, нос, език, кожа). Активностите се проявяват като сила.

МАНАС – нисшият ум.

ЧИТА – съзнане, разбиране.

4. Виджнана майя коша („обвивка, състояща се от интелигентност“) – обвивката на знание, интелектуалната илюзорна обвивка, висшия ум. Телесна обвивка, образувана от висше разбиране или от това, което в някои школи се нарича БУДХИ (центърът на разграничаващото разбиране, интелект и мъдрост) и АХАМКАРА(Аз-фактор, егото: мои деца, мои идеи, мои чувства – илюзии). Активностите са като джнана (знание или мъдрост).
БУДХИ – интелект, мъдрост.

АХАМКАРА – АЗ-фактор, егото.

5. Ананда майя коша („обвивката, състояща се от блаженство“), блажена илюзорна обвивка, онова енергийно поле, чрез което индивидът се свързва с висшата Реалност, блажена по своята същност. Най-висшата или най-фината от петте обвивки. Нейната субстанция е блаженство (ананда). Понякога се отъждествява с Аза като тякъв. Състои се от васаните (желанията). Проявява се в дълбок сън, когато единственото, което изпитва човек, е блаженство. Има 3 качества:
– радост – когато гледаме нещо, което харесваме;

– радост – когато притежаваме обекта;

– радост – когато (чувстваме), че сме били в контакт с обекта, който харесваме.

Отвъд тези тела съществува тяло от още по-фина материя (сукшма), отколкото тази на материалното тяло. Има напреднали майстори на Йога, които се сливат с тази прасубстанция. Това сливане (ПРАКРИТИ ЛАЯ) е изънредно продължително и е в състояние на квази-освобождение. И божествата (ДЕВИ) съществуват в такава форма, а за Върховния бог (ИШВАРА) се твърди, че приема едно силно пречистено отвъд материално състояние наречено САТТВА, за да наставлялва древните мъдреци. След продължителна практика Йогите придобиват срвъхсетивни способности, СИДДХИ, като една от тях е „странстване в пространството” (кхечари – гати) или астрално излъчване. Тогава подразбират за съществуването на фино тяло и успяват да приемат божественото съществуване.

http://www.yoga-amrita.org/bg/tri-tela-obvivki/
Последна промяна Silviya M на Съб Ное 26, 2016 10:12 pm, променена общо 1 път
The Great Path is really No Path. Morihei
Аватар
Silviya M
Активно сънуващ
 
Мнения: 1032
Регистриран на: Съб Ное 29, 2014 12:44 pm

Re: Отделна тема

Мнениеот Silviya M » Нед Ное 06, 2016 2:00 pm

.....

Антахкарана

Думата Антахкарана буквално означава «Дъгов Мост», или лъчезарна нишка, съединяваща различните нива на битието с неговия източник. В този смисъл проектът «Антахкарана» (2013 г. - 2019 г.) е продължение и духовно освещаване на продължаващия проект «Дъгов Мост», или в окултен смисъл те са тъждествени.

Проектът Антахкарана изцяло произлиза от великата Мистерия на Болон Ик, Мистерията на Световната Майка. От гледна точка на Науката за Синхронния Ред и Закона за Времето, сроковете за провеждане на този проект са съвършено проверени във времени.

Същността на работата в предстоящите години в рамките на проекта Антахкарана е свързана със самия символ на Антахкарана, неговото значение и вътрешно осмисляне.

Символът на Антахкарана, неговото значение и структура

Символът Антахкарана представлява Дъгов Кръг, в който са разположени три дъгови модула, еманиращи от Единен център и следващи заедно по протежението на трите равнини на космологичния Дъгов Куб.

Тук Дъговият Кръг представлява Единния Живот във Вселената - мечтаното единство. Трите дъгови модула символизират трите велики центъра - Шамбала, Планетарната Йерархия и Човечеството, които съответстват на следващите центрове и аспекти:

Шамбала - център на главата - 1-ви аспект, Воля и Могъщество;
Планетарна Йерархия - сърдечен център - 2-ри аспект, Любов и Мъдрост;
Човечество - гърлен център - 3-ти аспект, Творчески и Интелект.

Антахкарана - Дъгов Мост е символ, имащ ясна и добре обмислена структура и представя целия процес на еволюция на съзнанието като цяло.

Антахкарана символизира обединението, връзката, съгласуваността, подредеността, синхронизацията на Небесата и Земята, екстернализацията на Йерархията, съгласуваността на аспектите на човека или всяко друго същество, а също така и взаимодействието между природните царства. Така целият процес на еволюция на съзнанието е процес на създаване на Дъгов Мост - Антахкарана.

Този процес е едновременно и символен и съвършено конкретен. Съществуват две еволюционни фази на построяване на Антахкарана - неосъзната фаза, когато човек не е осведомен за ставащия процес, и осъзната фаза, когато човек, достигнал стадия на подготовка за духовно ученичество, започва съзнателно да прилага усилия за установяване на връзката – Дъгов Мост – със своя Висш Аз.
.......


Изображение





http://www.pan-bg.com/articles.php?id=816
The Great Path is really No Path. Morihei
Аватар
Silviya M
Активно сънуващ
 
Мнения: 1032
Регистриран на: Съб Ное 29, 2014 12:44 pm

Re: Отделна тема

Мнениеот Silviya M » Вто Ное 08, 2016 9:48 am

Пенроуз Роджер

Шимони Абнер

Картрайт Нэнси

Хокинг Стивен

Глава 1. Пространство-время и космология


Предлагаемая читателю книга называется «Большое, малое и человеческий разум», и поэтому в полном соответствии с названием две ее первые главы посвящены самым большим и самым малым объектам в окружающей нас физической Вселенной, которую я с предельной схематичностью и простотой изобразил в виде «сферы» на рис. 1.1. Я не буду тратить время на чисто «ботанические» описания того, что и как происходит в разных частях Вселенной, а попробую обратить ваше внимание на анализ и понимание реальных законов, управляющих ее поведением. Основная причина, по которой я разделил физические законы на части, относящиеся к «большому» и «малому», заключается в том, что общие закономерности физических процессов в очень большом и очень малом масштабах представляются весьма различными. Центральной темой гл. 3, где речь идет о человеческом сознании, является именно это бросающееся в глаза различие между законами природы для разномасштабных явлений. Поскольку я буду говорить о физическом мире на языке описывающих его физических теорий, я просто обязан сказать хоть что-то и о другом мире — мире Платона, философском представлении мира идей, абсолютов и математических истин. Конечно, платоновский мир содержит и другие абсолютные понятия (такие как Добро и Красота), но я в данном случае буду говорить лишь о математических принципах и понятиях. Некоторым людям трудно представить себе существование этого мира вообще, и они предпочитают считать математические понятия просто какими-то идеализированными формами объектов нашего физического мира, и в этом случае, конечно, «математический мир» следует рассматривать всего лишь как порождение нашего физического мира (рис. 1.2).

Я лично полагаю (и, мне кажется, большинство математиков и физиков-теоретиков придерживаются примерно той же точки зрения), что математика имеет другие, более серьезные основания и представляет собой некую структуру, управляемую собственными вневременными законами. Поэтому, возможно, многие физики и математики предпочли бы считать физический мир порождением «вневременного» математического мира идей. Соответствующая картина (рис. 1.3) при всей ее простоте очень важна для рассматриваемых в этой книге проблем (в особенности это относится к материалу гл. 3).

Рис. 1.3.

Изображение

Наиболее замечательной характеристикой законов природы является то, что они подчиняются математическим закономерностям с исключительно высокой точностью. Чем глубже мы понимаем законы природы, тем сильнее чувствуем, что физический мир как-то исчезает, «испаряется», и мы остаемся лицом к лицу с чистой математикой, т. е. имеем дело лишь с миром математических правил и понятий.

Прежде чем перейти к дальнейшему рассмотрению, нам следует оценить временные и пространственные масштабы Вселенной и как-то связать их с местом и ролью человека в общей картине мира. Я сделал попытку объединить масштабы некоторых известных объектов и процессов в единую диаграмму (рис. 1.4), где слева представлены характерные времена, а справа — характерные размеры. В нижнем левом углу рисунка указан минимальный масштаб времени, имеющий какой-то физический смысл. Этот интервал времени, равный 10-43 с, называется планковским временем, или «хрононом», и он намного короче продолжительности всех известных нам процессов, включая очень краткие процессы физики элементарных частиц (например, время существования самых короткоживущих частиц-резонансов составляет около 10-23 с). Выше по диаграмме в логарифмическом масштабе указана длительность некоторых известных процессов, вплоть до возраста Вселенной.

Рис. 1.4. Характерное время и размеры некоторых объектов и процессов Вселенной.

Изображение

Справа на диаграмме приведены расстояния, соответствующие определенным временным масштабам. Времени Планка (хронону) соответствует фундаментальная единица, называемая планковской длиной. Две эти величины естественным образом возникают при любой попытке объединить физические теории, описывающие очень большие и очень малые объекты (речь идет об общей теории относительности Эйнштейна и квантовой механике). При любом сочетании вариантов этих теорий длина и время Планка выступают в качестве фундаментальных единиц измерения. Переход от левой шкалы диаграммы к правой осуществляется умножением на скорость света, что позволяет легко сопоставлять любой промежуток времени с расстоянием, проходимым световым сигналом за это время.

Размеры физических объектов на рисунке изменяются от 10-15 м (характерный размер элементарных частиц) до 1027 м (радиус наблюдаемой Вселенной, приблизительно соответствующий ее возрасту, умноженному на скорость света). Интересно оценить положение, которое на диаграмме занимаем мы, люди.

На шкале размеров мы находимся где-то в середине, будучи чрезвычайно крупными по отношению к длине Планка (и превышая на много порядков размеры элементарных частиц), но очень маленькими в масштабах всей Вселенной. С другой стороны, на временной шкале процессов длительность человеческой жизни выглядит совсем неплохо, и ее можно сопоставлять с возрастом Вселенной! Люди (и в особенности поэты) любят жаловаться на эфемерность человеческого существования, однако наше место на временной шкале вовсе не является жалким или ничтожным. Разумеется, нам следует помнить, что все сказанное относится к «логарифмической шкале», однако ее использование представляется совершенно оправданным при рассмотрении столь гигантских диапазонов значений. Говоря другими словами, число человеческих жизней, укладывающихся в возрасте Вселенной, намного меньше, чем число времен Планка (или даже времен жизни элементарных частиц), укладывающихся в продолжительность жизни человека. В сущности, мы являемся довольно стабильными структурами Вселенной. Что же касается пространственных масштабов, то мы действительно находимся где-то в середине шкалы, вследствие чего нам не дано воспринимать в непосредственных ощущениях ни очень большие, ни очень малые объекты окружающего нас физического мира.

http://litresp.ru/chitat/ru/%D0%9F/penr ... ij-razum/6
The Great Path is really No Path. Morihei
Аватар
Silviya M
Активно сънуващ
 
Мнения: 1032
Регистриран на: Съб Ное 29, 2014 12:44 pm

Re: Отделна тема

Мнениеот Silviya M » Вто Ное 08, 2016 9:51 am

Давайте рассмотрим, какие физические теории описывают объекты столь различных размеров. В схему рис. 1.5 я попытался «втиснуть» всю существующую физику. При этом мне, конечно, пришлось пожертвовать многими незначительными деталями (например, просто выкинуть из картины все уравнения и разделы наук!), однако, на мой взгляд, я сохранил фундаментальные теории.

Рис. 1.5.

Изображение

Наиболее существенным обстоятельством является то, что в физике используются два совершенно разных подхода. Для описания поведения микрообъектов мы используем квантовую механику (я обозначил ее на рисунке словами «квантовый уровень»), о которой подробнее рассказано в гл. 2. Большинство людей полагают, что квантовая механика является странной, загадочной и недетерминистической теорией, но это неверно. На самом деле, если вы рассматриваете события на квантовом уровне, то квантовая теория является совершенно точной и детерминистической. Наиболее известным ее соотношением является уравнение Шредингера, которое определяет поведение физического состояния квантовой системы (его называют просто квантовым состоянием) и, безусловно, является совершенно точным и детерминистическим. Я использую букву U для обозначения всех расчетов или методов, связанных с квантовым уровнем рассмотрения. Неопределенность в квантовой механике возникает лишь тогда, когда вы осуществляете так называемое «измерение», требующее значительного «увеличения» масштаба события для перехода с квантового уровня на классический. Более подробно мы будем рассматривать эти проблемы в гл. 2.

При больших масштабах мы используем представления классической физики, которая является совершенно детерминистической. Она включает в себя законы механики Ньютона, законы Максвелла (позволяющие ввести в физику понятия электричества, магнетизма и света), две теории относительности Эйнштейна (специальную теорию относительности, описывающую движение тел при больших скоростях, и общую теорию относительности для систем с мощными гравитационными полями), причем все эти законы выполняются при больших расстояниях с исключительно высокой точностью.

Отмечу также, что на рис. 1.5 я использовал термин «вычислимость» для характеристики и квантовой, и классической физики. В первых двух главах это понятие практически не используется, но оно имеет важное значение для задач, обсуждаемых в гл. 3, где мы и рассмотрим проблему «вычислимости» более внимательно.
Настоящая глава посвящена в основном эйнштейновской теории относительности, ее характерным особенностям, исключительной точности, а также поразительной изящности и элегантности. Однако сначала необходимо рассказать хотя бы очень кратко о ньютоновской физике. Вскоре после того, как Эйнштейн разработал общую теорию относительности, Картан показал, что ньютоновская теория гравитации также позволяет ввести представление о едином пространстве-времени. Физическая картина в механике Галилея и Ньютона позволяет представить пространство-время введением глобальной (всемирной) временной координаты, после чего состояние системы может описываться просто набором последовательных диаграмм (рис. 1.6), в которых различным моментам времени соответствуют сечения четырехмерного пространства-времени. Каждому такому пространственному сечению (т. е. плоскости на рис. 1.6) соответствует обычное евклидово трехмерное пространство. Характерной особенностью ньютоновского пространства-времени является то, что все пространственные «сечения» существуют в нем как бы одновременно.

http://litresp.ru/chitat/ru/%D0%9F/penr ... ij-razum/6
The Great Path is really No Path. Morihei
Аватар
Silviya M
Активно сънуващ
 
Мнения: 1032
Регистриран на: Съб Ное 29, 2014 12:44 pm

Re: Отделна тема

Мнениеот Silviya M » Вто Ное 08, 2016 9:55 am

Рис. 1.6. Единое пространство-время в механике Галилея—Ньютона. Прямые линии соответствуют равномерно движущимся частицам.

Изображение

Таким образом, например, все события, происходящие в полночь понедельника, лежат в нижней горизонтальной плоскости диаграммы; все, что происходит в полночь вторника, — на следующей плоскости и т. д. Временные сечения по оси времени дают просто последовательность евклидовых пространств во времени. Все наблюдатели (независимо от их способа передвижения в пространстве-времени) фиксируют одни и те же события одновременно, поскольку они видят одни и те же «срезы», или «сечения», единого пространства-времени.

Совершенно иначе обстоят дела в специальной теории относительности Эйнштейна, где время и, соответственно, полная картина пространства-времени перестают быть универсальными величинами, как в физике Ньютона. Для демонстрации существенной разницы этих теорий нам необходимо прежде всего ввести одно из важнейших представлений теории относительности — так называемый световой конус.

Что такое световой конус? Представьте себе вспышку света в заданной точке пространства и в определенный момент времени (это и есть событие в пространстве-времени), после которой волны начинают распространяться со скоростью света, передавая сигнал о событии. В пространственных координатах фронт распространения имеет вид сферы, расширяющейся со скоростью света (рис. 1.7, б), однако в полной системе координат (пространство-время) мы получим значительно более сложную картину (рис. 1.7, а), в которой будут учитываться горизонтальные смещения, соответствующие сдвигам на рис. 1.6. К сожалению, изображение на рис. 1.7, а является всего лишь двумерным (плоскость рисунка), поскольку мы пользуемся всего лишь тремя измерениями для изображения четырехмерного пространства-времени. Поэтому нам приходится изображать вспышку света точкой в начале координат (событие), а затем — окружностями на горизонтальных сечениях, отражающими реальное движение лучей света (волн) через пространство. При этом движение световых лучей образует в пространстве-времени конус, верхняя часть которого описывает историю «вспышки» движением световых лучей в будущее пространство-время. С другой стороны, нижняя часть конуса соответствует приходу световых лучей из прошлого в точку вспышки (эту часть диаграммы обычно называют световым конусом прошлого). Наблюдатель получает всю информацию от световых лучей, распространяющихся по поверхности конуса!

Материалът е от същото място, линкът е горните постове.
The Great Path is really No Path. Morihei
Аватар
Silviya M
Активно сънуващ
 
Мнения: 1032
Регистриран на: Съб Ное 29, 2014 12:44 pm

Re: Отделна тема

Мнениеот Silviya M » Вто Ное 08, 2016 9:59 am

Рис. 1.7. Распространение световой вспышки в пространстве-времени (а) и пространстве (б).

Изображение

Такие световые конусы являются важнейшими структурами пространства-времени, и, в частности, именно они ограничивают возможности и пределы причинно-следственных связей в природе. Историю любой частицы можно изобразить линией в пространстве-времени на диаграмме указанного типа, причем эта линия должна лежать внутри светового конуса (рис. 1.8.). Все сказанное просто вытекает из условия, что никакая материальная частица не может двигаться быстрее света. Поэтому никакой сигнал не может выйти за пределы светового конуса, что естественным образом ограничивает пределы действия любых причинно-следственных связей.

Рис. 1.8. Описание движения частицы в пространстве-времени специальной теории относительности

Изображение

(его называют также пространством-временем Минковского или просто геометрией Минковского). Световые конусы в различных точках пространства-времени выстраиваются таким образом, что частицы могут двигаться лишь внутри световых конусов, относящихся к будущему.

Естественно, что световые конусы отличаются весьма своеобразными геометрическими свойствами. Представим себе, например, двух наблюдателей, движущихся в пространстве-времени с различной скоростью. В отличие от механики Ньютона, где «плоскости одновременных событий» совершенно одинаковы для всех наблюдателей, в теории относительности нельзя ввести абсолютную одновременность, вследствие чего каждый из этих наблюдателей будет рисовать собственные плоскости «одновременности» в пространстве-времени, как показано на рис. 1.9. Существует известный и хорошо разработанный метод преобразования таких плоскостей друг в друга (так называемые преобразования Лоренца, образующие группу Лоренца), открытие которого сыграло важную роль в истории специальной теории относительности. Речь идет о группе (линейных) преобразований пространства-времени, при которых световой конус остается инвариантным.
The Great Path is really No Path. Morihei
Аватар
Silviya M
Активно сънуващ
 
Мнения: 1032
Регистриран на: Съб Ное 29, 2014 12:44 pm

ПредишнаСледваща

Назад към Отворена практика - на крилете на намерението

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта